logo

Prolegomena do nauk ekonomicznych prowadzonych od kuchni. Trzydzieści lat Galerii Wschodniej

Galeria Wschodnia i goście: Karolina Breguła, Janek Simon, Marcin Polak, Józef Robakowski, Tomasz Szerszeń i Ewa Zarzycka

analiza modelu ekonomicznego i instytucjonalnego: Mikołaj Iwański
kurator: Daniel Muzyczuk

25 kwietnia – 22 maja 2014
Wystawa główna w Muzeum Sztuki w Łodzi
otwarcie wystawy: 25.04.2014, godz. 18.00

www

 

Trzydziestoletnią działalność Galerii Wschodniej można by zapewne opowiedzieć na wiele sposobów. Jeśli wziąć pod uwagę fakt, że jest to jedna z najdłużej działających w Polsce galerii autorskich, to nasuwa się szereg pytań. Jakie jej cechy przesądziły o tej żywotności? Jaka strategia stoi za tym fenomenem? Czego ta historia jest nas w stanie w tym momencie nauczyć? Spójrzmy na galerię jako strukturę organiczną, która pod wpływem warunków społecznych i ekonomicznych, buduje własną tożsamość.

Galeria Wschodnia powstała w 1984 roku z inicjatywy Jerzego Grzegorskiego i Adama Klimczaka, którzy przejęli mieszkanie przy ulicy Wschodniej 29 od Trupy Arlekina i Pantalona prowadzonej przez Jarosława Orłowskiego, Piotra Bikonta i Wojciecha Czajkowskiego. To miejsce gdzie pierwotnie przecinały się różne formy twórczości, a na porządku dziennym były próby teatralne, sesje free jazzowe i działalność polityczna, stało się od połowy lat osiemdziesiątych ważnym punktem dla sztuki niezależnej. Galeria i jej twórcy byli również zaangażowani w ważne inicjatywy artystyczne odbywające się w Łodzi, takie jak kolejne Konstrukcje w Procesie, czy Muzeum Artystów. Wiodącymi w ramach jej programu formami artystycznymi były instalacje i performanse, co wyraźnie wskazuje na strategie skierowane na poszerzenie autonomii artysty. Galerie autorskie w końcu zakładano właśnie po to, aby całą władzę nad warunkami prezentacji sztuki oddać jej twórcom.

Ważna dla funkcjonowania Galerii Wschodniej jest również wspomniana w tytule kuchnia. Przestrzeń ta była i jest miejscem spotkań artystów, krytyków i gości galerii. Jest również symbolem środowiska, które uformowało za sprawą Wschodniej. Badania prowadzone od kuchni nie są więc siłą rzeczy jedynie rachunkiem zysków i strat. Oznaczają raczej punkt, w którym niepoddające się ilościowym reprezentacjom życie artystyczne ukazuje się jako skomplikowany system zależności towarzyskich, ekonomicznych i estetycznych.

Wystawa prezentuje bogatą dokumentację działalności galerii oraz jej prehistorii, która znajduje dopełnienie w badaniu ekonomicznych warunków jej działania i ich wpływu na formułę instytucjonalną i wybory estetyczne. Tą opowieść dopełniają prace artystów, którzy składając hołd determinacji założycieli galerii, komentują jednocześnie zaplecze ekonomiczne, społeczne oddziaływanie oraz miejsc, które zajmuje ta przestrzeń w polu sztuki.

 



 


30 lat Galerii Wschodniej (1984–2014)

projekt 30-lecie Galerii Wschodniej
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

organizator: Fundacja In Search Of...

współpraca:

 



Jerzy Grzegorski, Adam Klimczak. Foto: Józef Robakowski, 1990


Jerzy Grzegorski, Adam Klimczak. Foto: Marcin Polak, 2014

Autor logotypu: Zbigniew Zieliński















foto © Małgorzata Kruszyniak