logo

Silvia Amancei & Bogdan Armanu (RO) / Depresja, niepewność i inne symptomy śmiertelności

20.12.2016 godz. 20.00 – 21.12.2016 godz. 22.00

Projekt powstał w trakcie rezydencji artystów w Galerii Wschodniej

Ramy koncepcyjne:
Zewnętrzny głos rozsądku, prowadzący narrację kompozycji życia, jakie znamy, mówi nam:
żyjemy w globalnym świecie, gdzie granice zostały zlikwidowane wobec przepływów Kapitału, za to wzniesiono więcej takich, które zatrzymują dystrybucję bogactwa w świecie i mobilność ludzi. Dystrybucja wiedzy i technologii są ledwie obecne, tyle tylko, aby zapewnić tworzenie nowych rynków i zapewnić swobodę przepływu Kapitału w jego ciągłym poszukiwaniu nowych terytoriów i taniej siły roboczej.
Od początku wiemy, że nie ma żadnych możliwych ruchów, żadnych wyobrażalnych konstrukcji, ani żadnych pożądanych systemów
eko-społecznych, które uniknęłyby wiru monetaryzacji. Jednakże, nadal marzymy. Poszukując sensu życia projektujemy krajobrazy, które zapewniają te bardzo potrzebne ziarna nadziei dla naszej indywidualnej i zbiorowej przyszłości.
Bitwa, która najczęściej wydaje się bezużyteczna, a która najczęściej jest zasilana i ściśle związana z młodością. Kiedy zaprzestajemy walki, aby zmienić świat lub przynajmniej przeciwstawić mu się na jawie? W jakim momencie to ciśnienie śmierci i społeczeństwa psuje naszą anarchistyczną duszę? Pod osłoną młodości można sobie pozwolić na bunt, odmowę i ucieczkę z pracy. Nie ma co kogo winić, bo praca jest okrutna; przymus sprzedania swojego czasu, aby zapewnić sobie egzystencję ekonomiczną jest brutalny; nie ma nic bardziej frustrującego niż posiadanie czegoś i brak czasu, aby się tym cieszyć. Ale energia młodości wyczerpuje się i niestety witalności młodości nie towarzyszy mądrość dawnych błędów. Trzeba zaakceptować skończoność istnienia i znaczenia tego faktu biologicznego w projektowaniu systemów/przyszłości. Zmiana musi nastąpić; postęp społeczny powinien być celem wszystkich naszych projektów. Nowa przyszłość musi być zaprojektowana poza monopolem pieniądza w życiu, ale narzędzia potrzebne do takiej konstrukcji nie powinien być ograniczone do dzikich, totalitarnych idei młodości ani jakiejś antropocentrycznej naiwności przez niwelowanie wielości strumieni czasowych, które tworzą macierz Świata (czyli technologicznych, społecznych, historycznych, geologicznych, etc.).
Biorąc pod uwagę te okoliczności, można przyjąć, że (re)kompozycja społeczeństwa i świata musi się zacząć poza ramami rozłamu, burzenia, dekonstrukcji i powinna wypływać przez małe pęknięcia autonomii, wyżłobione przez lata buntu i podboju społecznego. Albo przynajmniej, ruch ten powinien znaleźć swoje miejsce pomiędzy pilnością teraźniejszości wraz z jej długoterminowością i natychmiastowym wpływem z jednej strony, a projektami przestrzennymi na bardzo małą skalę z bardzo długotrwałymi konsekwencjami z drugiej. Dzięki wspieraniu bitów autonomii rozrzuconych na rynku pracy i starannie zaprojektowanych platformach, które zapewnią dystrybucję bogactwa i wiedzy na całym świecie, powinny pojawić się modele życia poza monopolem Rynku.
Silvia and Bogdan

Biogramy artystów:
Silvia Amance i Bogdan Armanu to artystyczny duet mieszkający i działający w mieście Iasi, w Rumunii. Pracując razem od 2012 roku, artyści zrealizowali szereg wystaw indywidualnych, badających / analizujących / dekonstruujących / dekomponujących paradygmat eksploatacji życia:
"W poszukiwaniu przyczyn i rzeczywistości" (2016, Iasi, Rumunia), "Architektury kliniczne dla kompozycjonistycznej przyszłości (część II)" (2016, Iasi, Rumunia), "Konstelacje pragnień" (2016, Iasi, Rumunia), "(No)Future" (2015, Eckernförde, Niemcy), "Brak nadziei na przyszłość" (2015, Iasi, Rumunia), "Metropia" (2014, Iasi, Rumunia).
W przeszłości artyści zostali zaproszeni do kilku programów A-I-R w "Club Electroputere" (2016, Craiova, Rumunia), "quartier21 / Museums Quartier", (2015, Wiedeń, Austria), "Otte 1, Kunstlerhaus" (2015, Eckernforde, Niemcy), "Timisoara Art Biennale Encounters" (2015, Timisoara, Rumunia), a ich pracy były zamówione przez "CAMERA PLUS. Biennale współczesnej fotografii oraz ruchomego obrazu" (2016, Iasi, Rumunia) oraz "ArtycoK.tv" (2015, Praga, Republika Czeska).




Program Rezydencja Wschodnia dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Łodzi