Kradzieże ładunków w czasie transportu międzynarodowego – jak wygląda sytuacja w ostatnich latach?

Kradzieże ładunków w transporcie międzynarodowym występują coraz częściej i wymagają odpowiedniego przygotowania systemowego oraz szkolenia kierowców. Jak wygląda problem przejmowania ładunków w ostatnich latach?

Statystyki kradzieży

Według danych pochodzących z TAPA (Transported Asset Protection Association) straty na kradzieżach ładunków to ponad 130 milionów euro każdego roku. W 2019 roku zarejestrowano prawie 9000 incydentów, które spowodowały straty w łańcuchu dostaw. Najwięcej problemów z kradzieżami notuje się w przewozie żywności oraz napojów, generalnie wszystkich produktów spożywczych. W Europie pojawiają się regiony bardzo ryzykowne dla kierowców. Niektóre dzielnice w dużych miastach europejskich słyną z działania zorganizowanych grup przestępczych napadających na ciężarówki.

Jak wyglądają kradzieże?

Schemat działania przestępców bazuje najczęściej na naiwności. Niektórzy nadawcy ładunków zlecają zadania niezweryfikowanym podmiotom, a później nie są w stanie odnaleźć naczepy. Spore ryzyko wiąże się z zostawianiem samochodu ciężarowego bez kontroli, czy to na niestrzeżonym parkingu, czy w ryzykownej dzielnicy. Niestety kradzieżami zajmują się najczęściej zorganizowane grupy, które dokładnie wiedzą, co znajduje się w pojazdach ciężarowych, a często posiłkują się znajomościami bezpośrednio u spedytorów, czy wśród kierowców.

W jaki sposób zabezpieczyć się przed kradzieżami ładunków w kraju i za granicą?

Przyda się na pewno wysokie ubezpieczenie ładunku, a także wprowadzenie systemu telematycznego powiązanego nawet z wideorejestratorem. Niektóre urządzenia przekazują obraz w czasie rzeczywistym do osoby w biurze, a zatem kierowca nie jest sam w śledzeniu nieprawidłowości na drodze. Monitoring naczep pozwala na szybkie ustalenie lokalizacji samochodu ciężarowego po przejęciu. Monitoring floty przydaje się w szybkich zgłoszeniach incydentów do odpowiednich służb. Dużą rolę w bezpieczeństwie zarządzania flotą odgrywa jakościowe planowanie tras uwzględniające ryzykowne regiony.

Kto odpowiada za utratę towaru w relacji nadawca-przewoźnik?

Przewożenie towarów to ryzykowne zajęcie, ponieważ to przewoźnik odpowiada za towar po przyjęciu zlecenia. Nadawca ładunku może ubiegać się o zadośćuczynienie, dlatego odpowiednio zabezpieczona flota samochodowa zwiększa szansę na szybką wypłatę odszkodowania. Rzetelne planowanie tras, zarządzanie flotą przez system telematyczny czy rozwiązania usprawniające kontakt z kierowcą pozwalają zapobiegać niebezpiecznym zdarzeniom w czasie przewozu ładunków.

Na zakończenie

Kradzieże ładunków to codzienność w branży transportowej, dlatego warto uwzględnić ryzyko i inwestować w technologie zabezpieczające interesy kierowców na trasach krajowych lub międzynarodowych. Przykładem może być tutaj system WEBFLEET od Webfleet Solutions. Kompleksowa platforma m.in. ułatwia kontakt z kierowcą, ułatwia planowanie tras i pozwala na monitorowanie pojazdów flotowych, wpływając tym samym na bezpieczeństwo realizowania zleceń.